Píše: pajmič - Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing, více zde.
Honzíkův bloček.....

Zbytečná kontroverze či ospravedlnitelná kritika?

Středa 28.12.2016 06:30 - Autor: pajmič
To se mi líbí

Pokud alespoň trochu sledujete dění okolo nové hry série, kterou je Mass Effect: Andromeda, tak vám zcela jistě neunikl den, kdy Bioware vypustilo na svět první, regulérní gameplay trailer, jenž byl představen na The Game Awards začátkem prosince.

Obecný ohlas byl převážně pozitivní, lid ocenil kvalitní art design, hezkou grafiku, plynulý soubojový systém, detektivní mod ala Batman, Krogana a Turianka!!

Kde tedy narazila kosa na kámen, kde je zahrabaný varren a co způsobilo negativní pozdvižení skrze celé internetové médium?

Je však důvod k panice? Co tomuto technologickému aspektu chybí, a mohou tvůrci dostát svému slibu a tento neduh včas opravit?

Než si pokusíme odpovědět si na tyto otázky, je nutné si uvědomit podstatnou věc. Mass Effect vždy byl a je zaměřený převážně na příběh a postavy, z čehož vyplývá velikánské množství cuscén, a mnoho záběru na obličej našeho protagonisty a ostatních NPC. Je tedy je zcela nezbytné, aby ony postavy byly schopny reflektovat akce hráče skrze kvalitní obličejovou mimiku.
Možná se tomu budete divit, ale v době vydání originálního Mass Effectu v roce 2007 byl tento aspekt naprostá špička, nebál bych se říci, že byl nejlepší v žánru. Postavy se na svou dobu vyjadřovaly velice důvěryhodně, obzvláště mimika mimozemšťanu, jako jsou sarariané nebo krogané vypadá podle mě i dnes velice slušně. Avšak  Od té doby až po dragon age inquisition bioware využívalo stejnou technologii. Neberte mé špatně, osobně se domnívám, že DAI stále vypadá velmi dobře a stále patří v oboru RPG do těžké váhy. Avšak již není nejlepší, pomyslnou korunu převzali mistři sousedé z Polska se svým Zaklínačem.

Je tedy zcela logické, že Bioware nechce zůstat pozadu, obzvláště teď, když muže naplno využít koňskou sílu momentálního hardwaru dnešních konzolí.

Již při prvním pohledu na Ryderovou a její tvář je patrné, že se nejedná o finální verzi, vlastně bylo potvrzeno známým insiderem, Shinobim, že tvář sestry není hotová, ale i presto dostala možnost před bratrem, který je prakticky hotový...o logice tohoto marketingového rozhodnutí vás nechám polemizovat. Při detailnějším pohledu též zjistíme, že to není pohyb rtů, jenž je zdrojem problému, vlastně by se dalo říci, že se jedná o velký krok kupředu oproti starším titulům. Jsou to oči a svalová oblast kolem nich, včetně obočí. Mimické svaly jsou pochopitelně navzájem propojeny, tedy pokud jedna část nefunguje, výsledek může být neuspokojivý.

Konkrétně ve scéně s dialogem mezi paní a RyderovouRyderová fixní, statický pohled i pri značně expresivním pohybu úst, což vyvolává spíš pocit kapra lapajícím po dechu, než lidskou bytost snažíc se vyjádřit konkrétní emoci. Jsou to právě oči, jenž nám dávají osobnost, prozrazují psychické rozpoložení, smutek, úzkost, vztek, to vše se dá z očí vyčíst i bez pohnutí jediného svalu na tváři. Ne nadarmo se říká, že oči jsou okna do lidské duše.

Jak jsem již předeslal, bioware má již plně k dipozici dnešní hardware a proto se toho snaží využít zakomponováním nových technologií, včetně skenování pohybu tváře. Bioware má nástroje a technologii vytvořit realistickou mimiku, avšak zabudování a vybalancování něčeho takového vyžaduje čas.

Pokud zavítáme do nedaleké minulosti zjistíme, že bioware mělo podobný přístup. První první zveřejněné záběry originálního mass effectu z roku 2006 nám ukazují dobře známé postavy, Sheparda, Garruse a Ashley. Shepard je zde skoro k nerozeznání od finální verze, a ač jeho tvář byla virtuální podobou naskenované tváře skutečné osoby, tak je jasně patrné, že se jedná o rozpracovanou verzi. Ashley není pro změnu vidět půlka obličeje, což naznačuje stejný problém, jaký má momentálně Andromeda, tedy nedokončená mimika horní části tváře.
Podobně na tom byla i poslední hra z repertoáru kanadských vývojářů, tedy Dragon Age inquisition, kde museli v trailerech dokonce zakrývat tváře některých postav kompletně, aby nevyšel najevo onen křečový defekt.

Pokud by jsme ale chtěli nalézt nejlepší příklad museli by jsme hledat u jiné hry a jiného vývojáře s odlišnou marketingovou kampaní.

Tím příkladem jest nadmíru očekávaná hra z našich luhů a hájů, Kindgom Come:Deliverence. Tento titul, jenž původně započal jsou pout na kickstateru, aplikuje stejnou technologii skenování obličeje herců a jejich mimiky.
Není tajemstvím, že čeští vývojáři mají nemalé cíle a to platí i o technologiích, které bude jejich titul podporovat. Jejich vize je v tomto ohledu jasná, vytvořit co nejrealističtější tváře a animace, jaké jim může dnešní technologie dovolit. Deliveremce sklízí paradoxně stejnou kritiku ohledně toporných animací, mrtvolných výrazů očí nebo zcela chybějící mimiky. To proto, že hra, stejně jako v případě MaSS Effectu není zkrátka hotová. A konkrétně tento aspekt se ladí až do úplného konce.

Jak se říká, všechno zlé je pro něco dobré. A možná to vyzní zábavně, jelikož v dnešní době něco takového není zrovna trendem... ale líbí se mi upřímnost této ukázky.  Mohly jsme v ní vidět nejen topornou mimiku, ale i prapodivnou animaci chůze, chybějící efekty a zvuky u schopností, zbraní, dopadů apod, což k mému údivu lid nevěnuje žádnou pozornost. Bioware nám snad od prvního mass effectu ukázali pravý, neupravený gameplay trailer. Takto hra momentálně vypadá a v takovém je aktuálně stavu. To mě upřímně uklidňuje více, než kdyby jsem viděl naprostou dokonalost, kde každý chlup, každý polygon na něm, každá animace a zvuk byly naprosto perfektní.

Bohužel, takové praktiky jsou dnes v módě, situace, kdy vám 2 roky před vydáním ukáže vydavatel hru, která vypadá dokonale a plynule, jako by jste sledovali film je naprosto nevěrohodná. Protože není zkrátka možné, aby takto hra, která je v rané fázi vývoje vypadala, jak nám ji prezentuje  vydavatel. V mnoha případech se jedná o upravené ukázky z prototypu hry nad kterými stráví hromada techniků několik dní, aby ho upravila do podoby, která nemůže reprezentovat finální titul.

Takže, může Bioware opravdu naplnit slib, který nám dali? Jistě že ano. Na hře je ještě očividně spousta práce a plánovaný termín jaro 2017 dává ještě vývojářům dostatek času (rozmezí 3-6 měsíců), možné je, že Andromedu ani nepoznáme v době, kdy se bude blížit datum vydání. Pokud se ovšem avizované problémy do jara nepohnou, můžete začít panikařit, rušit před objednávky nebo vyhlásit Kanadě válku. Do té doby vám radím, buďte trpěliví a sledujte, jak se to bude vyvíjet.

Hodnocení:
( 8.5 / 13 hlasů ) Ohodnoťte článek kliknutím na hvězdičku.

Komentář k blogovému článku Zbytečná kontroverze či ospravedlnitelná kritika?
pajmič    Taky jsem na to koukal jako prase po první ráně, když tu scénu připomněli. Ta osoba, která vede onen twitterový účet je naprostý ignorant nebo dává pokyny pro propagaci někdo shora. Přičemž ta osoba navíc zcela neadekvátně odpovídá na otázky a kritiku [ odkaz ] na to bylo reagováno.
Tady se též projevuje problém uzavřeného oficiálního BW fóra. Lid se nemá kde a jak pořádně vyjádřit a tvůrci zase nemohou adekvátně reagovat.
pajmičpajmic6747
    4.1.2017 08:25
pajmič

@ odpověď na komentář od Cvrnda:Taky jsem na to koukal jako prase po první ráně, když tu scénu připomněli. Ta osoba, která vede onen twitterový účet je naprostý ignorant nebo dává pokyny pro propagaci někdo shora. Přičemž ta osoba navíc zcela neadekvátně odpovídá na otázky a kritiku [ odkaz ] na to bylo reagováno.

Cvrnda napsal:Aniž bych chtěl dál bodat do včelího úlu, tohle je přesně to, o čem jsem mluvil ve svém předešlém komentáři: [ odkaz ] fanoušci si masově stěžují na kvalitu animací tváří, zaměstnanci BioWare horlivě slibují, že ve finále budou lepší, a co udělá někdo z EA? Dá na Twitter zrovna ukázku toho, na co lidi nejvíc nadávají (a ještě zdůrazní ten kus dialogu, který taky není kdovíjak inteligentní) . Jako kdyby dotyčný komunitní nebo PR manažer neměl k dispozici lepší záběry a smyslupnější dialogy. Nejsem expert, ale tohle mi připadá jako učebnicový příklad toho, jak nedělat marketing na sociálních sítích, a taky jako další ukázka toho, že zodpovědní lidé pořád nějak nemají jasno v tom, jak tu hru vlastně řádně propagovat

Cvrnda člen redakce    Aniž bych chtěl dál bodat do včelího úlu, tohle je přesně to, o čem jsem mluvil ve svém předešlém komentáři: [ odkaz ] fanoušci si masově stěžují na kvalitu animací tváří, zaměstnanci BioWare horlivě slibují, že ve finále budou lepší, a co udělá někdo z EA? Dá na Twitter zrovna ukázku toho, na co lidi nejvíc nadávají (a ještě zdůrazní ten kus dialogu, který taky není kdovíjak inteligentní) . Jako kdyby dotyčný komunitní nebo PR manažer neměl k dispozici lepší záběry a smyslupnější dialogy. Nejsem expert, ale tohle mi připadá jako učebnicový příklad toho, jak nedělat marketing na sociálních sítích, a taky jako další ukázka toho, že zodpovědní lidé pořád nějak nemají jasno v tom, jak tu hru vlastně řádně propagovatCvrndacvrnda7    3.1.2017 19:35 Cvrnda

Aniž bych chtěl dál bodat do včelího úlu, tohle je přesně to, o čem jsem mluvil ve svém předešlém komentáři: [ odkaz ] fanoušci si masově stěžují na kvalitu animací tváří, zaměstnanci BioWare horlivě slibují, že ve finále budou lepší, a co udělá někdo z EA? Dá na Twitter zrovna ukázku toho, na co lidi nejvíc nadávají (a ještě zdůrazní ten kus dialogu, který taky není kdovíjak inteligentní) . Jako kdyby dotyčný komunitní nebo PR manažer neměl k dispozici lepší záběry a smyslupnější dialogy. Nejsem expert, ale tohle mi připadá jako učebnicový příklad toho, jak nedělat marketing na sociálních sítích, a taky jako další ukázka toho, že zodpovědní lidé pořád nějak nemají jasno v tom, jak tu hru vlastně řádně propagovat

Pongi    Super článek, ale abych byl upřímný těhle nedostatků jsem si ani nevšiml :-D, protože jsem byl tak hotový z gameplaye! Ale věřím, že se BW poučili z DAI a doladí hru tak, aby byla hlavně hratelná a nepadala, tak jak to mají novější kousky ve zvyku. Každá další věc je jen facelift, který se dá opravit patchem ;-)Pongipongi20411    29.12.2016 19:17 Pongi

Super článek, ale abych byl upřímný těhle nedostatků jsem si ani nevšiml :-D, protože jsem byl tak hotový z gameplaye! Ale věřím, že se BW poučili z DAI a doladí hru tak, aby byla hlavně hratelná a nepadala, tak jak to mají novější kousky ve zvyku. Každá další věc je jen facelift, který se dá opravit patchem ;-)

arnold    Ještě by mě zajímalo kolik lidí dělá na téhle hře co vydali Mass effect 2, byl bych rád kdyby to byla stejně kvalitní hra.arnoldarnold20145    29.12.2016 15:22 arnold

Ještě by mě zajímalo kolik lidí dělá na téhle hře co vydali Mass effect 2, byl bych rád kdyby to byla stejně kvalitní hra.

Atramil   2x   Pěkně napsané a přesně to vystihuje můj pohled na tuhle hysterii! :thumbup: Mass Effect a i Bioware obecně mě dosud nikdy nezklamaly, takže pevně věřím, že se v plné verzi dočkáme špičkových animací!Atramilatramil32691    29.12.2016 10:47 Atramil

Pěkně napsané a přesně to vystihuje můj pohled na tuhle hysterii! :thumbup: Mass Effect a i Bioware obecně mě dosud nikdy nezklamaly, takže pevně věřím, že se v plné verzi dočkáme špičkových animací!

pajmič   2x   Souhlasím, ona marketingová strategie se nedá považovat za zcela ideální, kdo ví na čí straně je chyba. Na jednu stranu mi nevadí, jak pomalu a bez spoilerů odhalují kusy nahé kůže svého výtvoru, ale na stranu druhou bych rád po tak dlouhé době chtěl vidět více. Děkuji za pochvalu a za obsáhlý názor.pajmičpajmic6747    29.12.2016 08:24 pajmič

@ odpověď na komentář od Cvrnda:Souhlasím, ona marketingová strategie se nedá považovat za zcela ideální, kdo ví na čí straně je chyba. Na jednu stranu mi nevadí, jak pomalu a bez spoilerů odhalují kusy nahé kůže svého výtvoru, ale na stranu druhou bych rád po tak dlouhé době chtěl vidět více. Děkuji za pochvalu a za obsáhlý názor.

Cvrnda napsal:Hezký a hlavně logický pohled na celou situaci. Samozřejmě že jde o zbytečnou kontroverzi, nicméně si myslím, že si za to mohou sami lidé z BioWare a EA. Já osobně bych třeba mnohem radši viděl menší množství materiálů, které by ale byly bez chyb. Rozumím hladu fanoušků po jakýchkoliv materiálech, ale je to sakra Mass Effect, ten má takovou základnu příznivců, že se bude v každém případě prodávat jako rohlíky. Vážně má někdo potřebu v téhle situaci krmit fanoušky tolika ukázkami nedokončených věcí, a pak mermo mocí slibovat, že tohle je normální a že to do vydání dodělají? Nebylo by lepší trochu přibrzdit a skutečně ukázat jen to, co už se příliš měnit nebude, i kdyby to znamenalo vydat jedno video nebo pár screenshotů za několik měsíců? Ať mi nikdo neříká, že necelých půl roku před vydáním už nemají řadu věcí hotovou. Osobně věřím tomu, že marketingová kampaň hry se prostě musí změnit. Když se podívám jenom na nedávnou dobu, vidím trailer, na který se čekalo jako na smilování. A dočkal jsem se nesourodého slepence nahodilých záběrů, na který si dneska ani nevzpomenu. Pak se dlouho čekalo na gameplay záběry, které na mě působily, jako že je někdo splácal přes noc. Spousta nedokončených prvků, pocit, že při přestřelkách tu hru ovládal někdo, kdo drží gamepad poprvé v životě nebo jenom jednou rukou, zatímco druhou rukou drží svou večeři...
Přitom je to škoda. Většina dosud viděných materiálů vypadá sama o sobě sakra dobře, ale videa dělají dojem, jako kdyby marketingové oddělení EA pořádně nevědělo, jak tu hru vlastně nejlépe prodat, a tak od boku uspěchaně střílí ukázky všeho možného, co se zrovna najde po ruce, a pak se tvůrci začnou modlit, že aspoň něco z toho hráče zaujme. A tak se stane, že jsou propagační materiály v čele s trailery zoufale nekonzistentní a střídají se v nich hotové a nehotové věci. Tudy cesta vážně nevede a je to myslím zbytečné, právě proto, že o tu hru bude nepochybně masivní zájem i bez toho. Věřím, že stačí pár ukázek, ale opravdu kvalitních a reprezentujících výsledek, a tyhle ukázky nehotových věcí, byť upřímné a jistě vydané s dobrým úmyslem, prostě ničemu nepomůžou. Naopak. Jedna věc je dávat nehotové verze hry do rukou fanoušků a předem platících hráčů s cílem získat od nich zpětnou vazbu, druhá věc je propagovat AAA hru, na jejíž vznik nemají hráči a zákazníci žádný vliv. A v takovém případě podle mého názoru není na příliš velké množství nehotových materiálů příliš místa

pajmič   1x   Děkuji madam, děkuji pane :)pajmičpajmic6747    29.12.2016 08:20 pajmič

@ odpověď na komentář od Vojtech1141:Děkuji madam, děkuji pane :)

Vojtech1141 napsal:Pěkný článek. :)

Cvrnda člen redakce   5x   Hezký a hlavně logický pohled na celou situaci. Samozřejmě že jde o zbytečnou kontroverzi, nicméně si myslím, že si za to mohou sami lidé z BioWare a EA. Já osobně bych třeba mnohem radši viděl menší množství materiálů, které by ale byly bez chyb. Rozumím hladu fanoušků po jakýchkoliv materiálech, ale je to sakra Mass Effect, ten má takovou základnu příznivců, že se bude v každém případě prodávat jako rohlíky. Vážně má někdo potřebu v téhle situaci krmit fanoušky tolika ukázkami nedokončených věcí, a pak mermo mocí slibovat, že tohle je normální a že to do vydání dodělají? Nebylo by lepší trochu přibrzdit a skutečně ukázat jen to, co už se příliš měnit nebude, i kdyby to znamenalo vydat jedno video nebo pár screenshotů za několik měsíců? Ať mi nikdo neříká, že necelých půl roku před vydáním už nemají řadu věcí hotovou. Osobně věřím tomu, že marketingová kampaň hry se prostě musí změnit. Když se podívám jenom na nedávnou dobu, vidím trailer, na který se čekalo jako na smilování. A dočkal jsem se nesourodého slepence nahodilých záběrů, na který si dneska ani nevzpomenu. Pak se dlouho čekalo na gameplay záběry, které na mě působily, jako že je někdo splácal přes noc. Spousta nedokončených prvků, pocit, že při přestřelkách tu hru ovládal někdo, kdo drží gamepad poprvé v životě nebo jenom jednou rukou, zatímco druhou rukou drží svou večeři...
Cvrndacvrnda7
    28.12.2016 17:17
Cvrnda

Hezký a hlavně logický pohled na celou situaci. Samozřejmě že jde o zbytečnou kontroverzi, nicméně si myslím, že si za to mohou sami lidé z BioWare a EA. Já osobně bych třeba mnohem radši viděl menší množství materiálů, které by ale byly bez chyb. Rozumím hladu fanoušků po jakýchkoliv materiálech, ale je to sakra Mass Effect, ten má takovou základnu příznivců, že se bude v každém případě prodávat jako rohlíky. Vážně má někdo potřebu v téhle situaci krmit fanoušky tolika ukázkami nedokončených věcí, a pak mermo mocí slibovat, že tohle je normální a že to do vydání dodělají? Nebylo by lepší trochu přibrzdit a skutečně ukázat jen to, co už se příliš měnit nebude, i kdyby to znamenalo vydat jedno video nebo pár screenshotů za několik měsíců? Ať mi nikdo neříká, že necelých půl roku před vydáním už nemají řadu věcí hotovou. Osobně věřím tomu, že marketingová kampaň hry se prostě musí změnit. Když se podívám jenom na nedávnou dobu, vidím trailer, na který se čekalo jako na smilování. A dočkal jsem se nesourodého slepence nahodilých záběrů, na který si dneska ani nevzpomenu. Pak se dlouho čekalo na gameplay záběry, které na mě působily, jako že je někdo splácal přes noc. Spousta nedokončených prvků, pocit, že při přestřelkách tu hru ovládal někdo, kdo drží gamepad poprvé v životě nebo jenom jednou rukou, zatímco druhou rukou drží svou večeři...
Přitom je to škoda. Většina dosud viděných materiálů vypadá sama o sobě sakra dobře, ale videa dělají dojem, jako kdyby marketingové oddělení EA pořádně nevědělo, jak tu hru vlastně nejlépe prodat, a tak od boku uspěchaně střílí ukázky všeho možného, co se zrovna najde po ruce, a pak se tvůrci začnou modlit, že aspoň něco z toho hráče zaujme. A tak se stane, že jsou propagační materiály v čele s trailery zoufale nekonzistentní a střídají se v nich hotové a nehotové věci. Tudy cesta vážně nevede a je to myslím zbytečné, právě proto, že o tu hru bude nepochybně masivní zájem i bez toho. Věřím, že stačí pár ukázek, ale opravdu kvalitních a reprezentujících výsledek, a tyhle ukázky nehotových věcí, byť upřímné a jistě vydané s dobrým úmyslem, prostě ničemu nepomůžou. Naopak. Jedna věc je dávat nehotové verze hry do rukou fanoušků a předem platících hráčů s cílem získat od nich zpětnou vazbu, druhá věc je propagovat AAA hru, na jejíž vznik nemají hráči a zákazníci žádný vliv. A v takovém případě podle mého názoru není na příliš velké množství nehotových materiálů příliš místaKomentář byl autorem naposledy upraven 28.12.2016 17:30

Původní verze před úpravami:Hezký a hlavně logický pohled na celou situaci. Samozřejmě že jde o zbytečnou kontroverzi, nicméně já osobně si myslím, že si za to mohou sami lidí z BioWare a EA. Já osobně bych třeba mnohem radši viděl menší množství materiálů, které by ale byly bez chyb. Rozumím hladu fanoušků po jakýchkoliv materiálech, ale je to sakra Mass Effect, ten má takovou základnu příznivců, že se bude v každém případě prodávat jako rohlíky. Vážně má někdo potřebu v téhle situaci krmit fanoušky tolika ukázkami nedokončených věcí, a pak mermo mocí slibovat, že tohle je normální a že to do vydání dodělají? Nebylo by lepší trochu přibrzdit a skutečně ukázat jen to, co už se příliš měnit nebude, i kdyby to znamenalo vydat jedno video nebo pár screenshotů za několik měsíců? Ať mi nikdo neříká, že necelých půl roku před vydáním už nemají řadu věcí hotovou. Osobně věřím tomu, že marketingová kampaň hry se prostě musí změnit. Když se podívám jenom na nedávnou dobu, vidím trailer, na který se čekalo jako na smilování. A dočkal jsem se nesourodého slepence nahodilých záběrů, na který si dneska ani nevzpomenu. Pak se dlouho čekalo na gameplay záběry, které na mě působily, jako že je někdo splácal přes noc. Spousta nedokončených prvků, pocit, že při přestřelkách tu hru ovládal někdo, kdo drží gamepad poprvé v životě nebo jenom jednou rukou, zatímco druhou rukou drží svou večeři...

Vojtech1141   1x   Pěkný článek. :)Vojtech1141vojtech114138905    28.12.2016 14:31 Vojtech1141

Pěkný článek. :)

Ria Kon   2x   Tomuhle říkám kvalitně odvedená práce :thumbup: